UA

RU

Застосовувані в супермаркетах системи опалення, вентиляції та кондиціонування повітря значно різняться за своєю конструкцією та застосування, що пов'язано з великою холодильної навантаженням в кондиціонує зоні. Це питання набагато складніше, ніж здається на перший погляд. Частка прихованого тепла в витрату холоду в системах кондиціонування повітря супермаркетів вище, ніж в більшості інших випадків. Вологість в приміщенні впливає на ефективність і експлуатаційні витрати систем охолодження і кондиціонування повітря. Контроль вологості впливає на комфорт покупців, а також на здоров'я людей, що працюють в приміщенні. Через постійного потоку покупців через вхідні двері і часті завантаження товарів через службові двері дуже важко знизити інфільтрацію і експлуатаційні витрати. У супермаркетах є постійні теплонадлишки, що забезпечують опалення торгового будівлі більшу частину часу. А в супермаркетах з кухнями і пекарнями є додаткові інженерні проблеми. У рибних відділах - проблеми з запахом.

Системи опалення, вентиляції та кондиціонування повітря в супермаркетах

Критерії проектування систем опалення, вентиляції та кондиціонування повітря

Кожна зона супермаркету повинна розглядатися окремо. Такими зонами є: основний торговий зал, складське приміщення та приміщення прийому товарів, пекарня і гастрономічний відділ, приміщення медичного сканування і комп'ютерного обстеження, офіс, закусочна, вестибюль, приміщення для оброблення м'яса, приміщення оброблення і торгівлі морськими продуктами, виробниче приміщення, кімнати для відпочинку, гардероб, бухгалтерія, склад текстильних товарів, зал механічного обладнання та приміщення електричного розподільного обладнання. Залежно від розміру і типу супермаркету ці зони можуть бути об'єднані з основним торговим залом або відокремлені від нього, але всі вони відрізняються різною тепловим навантаженням. Опалювальне навантаження, витрата холоду і освітлення для будівлі супермаркету аналогічні подібних навантажень для інших будівель. Але основним фактором відмінності є наявність в кондиціонує зоні холодильних вітрин. Пов'язана з ними холодильна навантаження варіюється від 88 до 352 кВт (від 25 до 100 тонн охолодження) в залежності від розміру і типу супермаркету. Фактичне навантаження в торговельній зоні залежить від кількості відкритих і закритих вітрин. Холодильні камери, що знаходяться в основному в складському приміщенні, мають набагато менші навантаження, ніж вітрини. Розрахунки витрати холоду і теплового навантаження виконувалися в припущенні, що відкриті вітрини працюють в режимі 50% номінального навантаження, про яку йдеться виробником, вітрини, які - 35% і теплоізольовані камери - 40%. Відповідно, для теплообмінника системи утилізації теплоти бралося значення 50%, і для розрахунку теплового навантаження конденсатора приймалося значення 25% номінальної продуктивності.

Рекомендації ASHRAE і різних інших організацій, що стосуються показників числа людей в приміщенні використовуються тільки тоді, коли фактичне значення цих показників невідомо. Рекомендації цих організацій вище фактичних середніх значень числа людей в приміщенні. Їх використання веде до підвищення розрахункової теплового навантаження, витрати холоду і витрати зовнішнього повітря. Число людей в приміщенні значно змінюється протягом дня, і було запропоновано враховувати не максимальне, а середнє число людей в періоди максимального навантаження. Середній час перебування відвідувача в супермаркеті становить не більше 20-30 хв. При розрахунку навантажень в даному дослідженні приймалася щільність, відповідна одній людині на 18 м2 загальної торговельної площі. Чистий торгова площа, там, де люди можуть ходити, набагато менше. Число людей в складських приміщеннях варіюється від 4 до 8 осіб на площі від 1 858 до 3 716 м2. В інших зонах передбачається, що в кожному приміщенні знаходиться від 1 до 3 осіб.

Загальна кількість необхідного зовнішнього повітря можна розбити на дві частини. Одна частина дорівнює загальній кількості відпрацьованого повітря для всіх кондиціонерами зон в будівлі. У нього не повинен включатися повітря, стерпний витяжними вентиляторами з однієї зони в іншу. Такі вентилятори повинні враховуватися окремо як вентилятори перенесення повітря. Друга частина дорівнює кількості зовнішнього повітря, необхідного для підтримки підвищеного тиску в торговому залі. У супермаркетах, розташованих в регіонах з холодним кліматом, підтримання підвищеного тиску в будівлі дуже важливо і необхідно для зменшення інфільтрації повітря. Хоча інфільтрація небажана, вона зростає при збільшенні числа входять в торговий зал людей. І в період знаходження максимального числа покупців вона приносить всередину будівлі додаткову кількість повітря. Тому при розрахунку потреби в зовнішньому повітрі на одну людину на одиницю площі це необхідно враховувати.

Для створення і підтримання достатнього надлишкового тиску повинні враховуватися і належним чином реалізовуватися такі чинники:

  1. Стіна між торговим залом і складськими приміщеннями повинна досягати стелі і мати належну воздухонепроницаемость. Це необхідно для підтримки позитивного тиску в торговельній зоні, адже в більшості випадків вхідні двері для покупців і двері майданчики для завантаження товарів знаходяться в протилежних кінцях залу навпроти один одного. На інфільтрацію великий вплив робить також швидкість вітру, тому зазначена стіна є основним бар'єром, що зменшує вітрової тунельний ефект. 
  2. Компресорний зал і приміщення електричного розподільного обладнання повинні мати свої власні витяжні вентилятори і канали забору повітря з заслінками, які приводилися в дію від електродвигуна. Ці канали слід виводити на зовнішню стіну, а їх заслінки повинні регулюватися від термостата в приміщенні. У свою чергу, в таких приміщеннях повинні бути завжди закриті двері і забезпечена належна повітропроникність. 
  3. Припливне повітря та те повітря що відводиться з пекарні і гастрономічного відділу, а також чисте повітря системи кондиціонування торгового залу повинні бути збалансовані таким чином, щоб забезпечувався підпір повітря в торговому залі. Це призводить до невеликого зниженого тиску по відношенню до торгової зоні, завдяки чому запобігається проникнення диму або запаху з пекарні і гастрономічного відділу в торгову зону і забезпечується дотримання вимог санітарних норм. 
  4. Відпрацьоване повітря з офісу або закусочної і припливне повітря системи кондиціонування цих приміщень повинні бути збалансовані таким чином, щоб забезпечувалася нульова різниця тиску. Якщо ці приміщення малі, замість окремої системи кондиціонування в них можуть застосовуватися вентилятор перенесення і вентиляційні решітки переноситься повітря в двері. 
  5. Коли майданчик для завантаження товарів не використовується або коли в ній здійснюється розвантаження товарів, двері повинні бути закриті. 
  6. У складському приміщенні досить повітря, що надходить в результаті інфільтрації, і там немає необхідності влаштовувати додаткову систему вентиляції або витяжки. Зовнішні двері складського приміщення для проходу людей повинні мати пристрій автоматичного закривання. 
  7. Між приміщенням для прийому товарів, складським приміщенням і торговим приміщенням повинні бути відкриваються в обидва боки двері, оснащені автоматичним пристроєм швидкого закриття. Ці двері не повинні фіксуватися у відкритому стані вручну. Це дуже важливо, т. К. В супермаркетах передні двері і двері вантажної площадки відкриваються дуже часто. 
  8. У передньому вестибюлі повинні бути подвійні двері з тамбуром між ними. У нього повинен подаватися повітря з основної системи кондиціонування, без пристрою витяжки. Завдяки цьому в тамбурі весь час підтримується підвищений тиск і зменшується проникнення холодного повітря всередину будівлі. 
  9. Взимку тепловтрати вестибюля дуже високі, в порівнянні з іншою частиною будівлі. Тому в ньому повинен бути окремий джерело опалення, переважно - внизу, по периметру зовнішньої стіни або скління. 
  10. Заборний патрубок зовнішнього повітря для системи вентиляції повинен бути спрямований вниз до землі або до передніх дверей. Це зменшує паркан надлишкового повітря або, в деяких випадках, запобігає утворенню негативного тиску в будівлі. При високих швидкостях вітру відбувається інфільтрація через отвори, що знаходяться на підвітряного стороні будівлі, і ексфільтрація через отвори на заветренной стороні будівлі.

 Зниження рівня вологості

Висока вологість надає на охолоджувані вітрини дуже несприятливий вплив. У торговельній зоні холодильна навантаження зростає, вітрини запотівають, на змеевиках утворюється зайвий іній, погано регулюється температура в вітринах, необхідно їх більш часте розморожування, може знижуватися якість знаходяться в них продуктів, періоди роботи системи кондиціонування збільшуються. Це може призвести вологість негативно позначається на здоров'ї людей. Відносна вологість повинна підтримуватися в діапазоні від 45 до 55%. З економічної точки зору вигідніше зменшувати вологість за допомогою системи кондиціонування повітря, чим виконувати те ж саме за допомогою відкритих холодильних вітри. У вологому кліматі основним джерелом вологи є зовнішнє повітря, необхідний для людей, а також для створення надлишкового тиску в торговому залі.

Середній супермаркет споживає в 4-5 разів більше енергії, ніж середнє офісна будівля тієї ж площі. Тому зниження витрат на енергію має найвищий пріоритет. Споживання енергії може бути значно знижено при зменшенні рівня вологості в супермаркеті. Холодильні установки та системи кондиціонування повітря в супермаркетах споживають від 65 до 75% загальної споживаної енергії. При цьому від 70 до 80% цієї величини припадає на холодильні системи. Тому краще злегка збільшити витрати енергії в системі кондиціонування для забезпечення зниження рівня вологості і одночасно значно зменшити потребу в енергії холодильними системами. Існують різні методи зниження вологості. Ось основні з них:

  • Природне зниження вологості

Коли вночі температура по сухому термометру падає нижче точки роси, надмірна волога в повітрі випадає на всіх поверхнях. Таке процес контролювати неможливо.

  • Хімічні засоби зниження вологості

Зниження вологості за допомогою хімічних засобів досягається застосуванням спеціальних вологопоглиначів, що мають високу поглинаючу здатність. Вологопоглиначі можуть бути різних типів і форм: абсорбенти і адсорбенти, в твердій або рідкій формі. Абсорбенти зазнають фізичні або хімічні зміни при захопленні вологи, наприклад, хлорид літію. Адсорбенти не піддавалося фізичним або хімічним змінам при утриманні вологи, наприклад, кремнеге-лем. Вологе повітря пропускається над влагопоглотителем або через нього, в результаті чого з повітря відбирається волога і на виході залишається сухе повітря. Коли поглинач насичується вологою, він нагрівається, волога виділяється в навколишнє атмосферу, і його можна використовувати знову. Рівень відносної вологості близько 5% можна досягти тільки при використанні цього методу. Застосування такого методу в супермаркетах досі було дуже дорогим і не набуло широкого застосування.

  • Механічні засоби зниження вологості

Зниження вологості за допомогою механічних засобів забезпечується зниженням температури повітря нижче його точки роси. Для охолодження використовуються різні методи: застосування ефіру, сухого льоду, зріджених газів і парокомпрессионних систем. У перших трьох випадках охолоджуючі агенти виробляються в установці і подаються в потрібне місце в міру необхідності. Вони використовуються тільки один раз і не відновлюються. Їх виробництво і відтворення дорого. Застосування компресорної холодильної системи є найбільш поширеним методом, т. К. В ньому холодоагент використовується знову і знову. Є також різні способи використання такої системи для зниження вологості повітря.

  1. Холодильна система, призначена для охолодження суміші рециркуляционного і зовнішнього повітря до температури нижче точки роси. Іншими словами, при роботі системи проводиться постійне видалення вологи з повітря. При постійному навантаженні все це добре працює, але на практиці навантаження охолодження і осушення значно змінюються в часі в залежності від погодних умов. У разі необхідності видалення вологи з повітря використовується другий підігрів. У цьому методі використовується менш дороге обладнання, він відрізняється великими витратами енергії і поганим контролем вологості. 
  2. Довгий час використовувався метод, який передбачає пропуск певної частини рециркуляційного повітря повз охолоджуючого теплообмінника через автоматичні обвідні клапани. Зменшення кількості повітря, що проходить через теплообмінник, призводить до зниження швидкості повітря, зниження його температури і до додаткового відведення вологи. На практиці цей метод має обмеження через нелінійність аеродинамічній характеристики клапанів, зміни опору і, отже, загальної витрати повітря. 
  3. У методі з використанням захисного клапана випарника конденсаторний блок має надлишкову продуктивність. На захисному клапані створюється перепад тиску для узгодження продуктивності блоку і охолоджуючого змійовика при достатньому тиску випаровування. При необхідності зниження рівня вологи в повітрі захисний клапан обходиться відкриттям соленоїдного клапана в обвідної лінії. Завдяки цьому знижується тиск випаровування холодоагенту, що викликає зниження температури змійовика і забезпечує додатковий відбір вологи. При занадто великих розмірах конденсаторного блоку холодоагент буде працювати при низькій температурі під час відбору вологи, що може викликати замерзання змійовика. Якщо ж конденсаторний блок має невелику надмірність продуктивності, він не зможе забезпечити достатній рівень зниження вмісту вологи. 
  4. Метод теплової труби використовується для перенесення тепла від рециркуляційного повітря до приточування в звичайній установці кондиціонування повітря. В ході процесу рециркуляционний повітря охолоджується, а припливне повітря нагрівається. Більш холодний рециркуляционний повітря підвищує продуктивність процесу виведення вологи з повітря, при цьому зменшується витрата тепла на нагрів припливного повітря. У цьому методі може здійснюватися перенесення обмеженої кількості тепла. Крім того, тут відсутні кошти належного регулювання продуктивності. 
  5. Метод розділеного теплообмінника. У цьому методі вибирається охолоджуючий теплообмінник, що забезпечує 100% явного охолодження при високому тиску всмоктування і, отже, при високій точці роси обладнання. Охолоджуючий теплообмінник розбитий на дві секції, одна з яких має свій власний розширювальний клапан, а інша секція забезпечена соленоїдним клапаном. Обидві секції підключені до загальної лінії всмоктування. Вибирається компресор для забезпечення роботи обох секцій теплообмінника при 100% продуктивності явного охолодження. При звичайній потреби в охолодженні секції теплообмінника не видаляють вологу з повітря, виконується тільки явне охолодження. При необхідності виведення вологи з повітря соленоїдний клапан закривається, припиняючи доступ рідкого холодоагенту в одну із секцій охолоджуючого теплообмінника. Тепер продуктивність компресора відповідає продуктивності частини охолоджуючого теплообмінника при зниженому тиску всмоктування. Це різко знижує температуру точки роси теплообмінника, в результаті чого відбувається конденсація з максимально можливою інтенсивністю без замерзання. Цей метод більш придатний, якщо явне охолодження необхідно більшу частину часу через високі внутрішніх теплових навантажень, наприклад, в комп'ютерних залах. 
  6. Технічне рішення для супермаркетів, засноване на двоканальному методі, було вперше впроваджено в середині 1980-х років минулого століття. У типовій системі кондиціонування повітря рециркуляционний повітря змішується із зовнішнім, а потім в одному теплообміннику виконується його охолодження і з нього видаляється волога. У двоканальної системі охолодження і видалення вологи із зовнішнього повітря проводиться в окремій системі кондиціонування. Рециркуляційний повітря обробляється в головній системі кондиціонування, що виробляє тільки явне охолодження. Потім два потоки змішуються і нагріваються до необхідної температури. У порівнянні з іншими, застосовуваними в супермаркетах методами, в цьому методі більш ефективно споживається енергія, він економічніший, і може знизити відносну вологість аж до 40%. При використанні цього методу нескладно змінювати кількість зовнішнього повітря, необхідне для задоволення поточної потреби і якості внутрішнього повітря.

Були проведені дослідження, в ході яких всі міста були розбиті на три групи: міста, розташовані в регіонах з сухим, середнім і вологим кліматом. Як рівня комфорту всередині приміщення було обрано такі умови: температура 24 ° С, відносна вологість 45%, що відповідає абсолютному змістом водяної пари в сухому повітрі 8,3 г / кг. Для розрахунку навантаження в якості умов були прийняті усереднені максимальні значення температури по вологому термометру, взяті з метеорологічних спостережень, а не розрахункові умови, рекомендовані AHSRAE. У багатьох містах поблизу моря фактична прихована і загальне навантаження зростає пізно ввечері, коли на берег дме морський бриз.

Вибір міст був заснований на різниці Δd між комфортними умовами, що відповідають вмісту вологи 8,3 г / кг і усередненої максимальної абсолютної вологістю в місті. Таким чином, ця різниця значень абсолютної вологості на вулиці і в приміщенні:

  • ∆d ниже 2,6 г/кг - для сухого климата;
  • ∆d от 2,7 до 5,3 г/кг - для кли­мата средней влажности;
  • ∆d выше 6,0 г/кг-для влажно­го климата.

Розглядаючи наведені вище прикладні дані, знайдено, що більшість українських міст, зазначених в керівництві ASHRAE, потрапляє у вологу кліматичну зону. Необхідно також розглянути і інші фактори, такі як кількість днів у році з високою вологістю, вартість електроенергії в розглянутому місті і період окупності. Якщо протягом року не забезпечується досить велика економія енергії, можна використовувати систему кондиціонування для сухого або середнього клімату.

У холодному кліматі з довгими зимами рівень вологості може бути низьким досить довгий час, що може створювати певний дискомфорт і проблеми зі здоров'ям службовців супермаркетів. Найбільш оптимальним вважається рівень відносної вологості від 45 до 55%. У цих випадках необхідний зволожувач. Низька вологість може також викликати статичну електризацію, тому покупці можуть отримувати невеликі електричні удари при торканні торгових візків або металевих холодильних вітрин. Частково проблема може створюватися підлоговими плитками певних видів, полировальной пастою, використовуваної для високошвидкісної (більше 1 000 об / хв) полірування, або при використанні поліуретанових коліс торгових візків. Уникнути або зменшити кількість ударів статичною електрикою за допомогою таких дій:

  • підвищення вологості;
  • після високошвидкісний полірування можна пройтися по підлозі мокрим пиловловлювачем, в якому використовується чиста вода, що усуває статичну електрику, але збільшує обсяг роботи;
  • використання надшвидкісний обробки підлоги.

Системи вентиляції

Проектування вентиляції в кухні часто здійснюється постачальниками і виробниками кухонного обладнання. У більшості випадків при цьому, система кухонної вентиляції має надлишкову продуктивність і не має засобів регулювання. У тому випадку, коли до супермаркету додається пекарня і гастрономічний відділ, з'являються і додаткові проблеми вентиляції. Коли вентилятор припливного повітря вручну відключається, а витяжний вентилятор залишається включеним, в кухні створюється значний негативний тиск, і таке негативне тиск може створюватися в торговій зоні. Аналогічно, коли витяжний вентилятор на кухні вручну вимикається, а вентилятор припливного повітря продовжує працювати, може створюватися значний позитивний тиск. В результаті дим і запахи будуть надходити в торгову зону. Виходячи з цього, можна стверджувати, що всі витяжні і припливні вентилятори повинні проектуватися одним інженером. Для пекарень і гастрономічних відділів на короткі періоди необхідна велика кількість зовнішнього повітря, в той час як в основному торговому залі зовнішнє повітря необхідний весь час. Проектувальник повинен забезпечити одночасне включення і виключення витяжних вентиляторів і джерела зовнішнього повітря на кухні, забезпечуючи постійне розрідження щодо основної торговельної зони.

У торговельній зоні супермаркету дуже важливі конструкція і компоновка повітропроводів. Завдяки наявності в різних зонах відкритих, мають безліч полиць і дверей холодильних вітрин, є різні температурні зони. У деяких супермаркетах є також прилавки з випічкою і гастрономічними товарами, а також кавові стійки. Через зайвого припливу холодного повітря нагрів включається частіше, ніж необхідно. Коли холодне повітря подається в зони з холодильними вітринами, температура повітря падає нижче рівня комфорту. А коли подається нагріте повітря, температура в решті зони може піднятися вище допустимої. У регіонах з холодним кліматом інфільтрація холодного повітря через вхідні двері в години пік створює додаткові проблеми. Цей холодне повітря в основному діє на продавців за стійками. Для зменшення всіх цих проблем припливне повітря повинно подаватися по всій довжині передньої частини торгового залу. Це саме та зона, де знаходиться велика частина людей, де є навантаження інфільтрації і випромінювання, що проникає через скло. Велика частина видаляється повинна відбиратися в задній частині торгової зони в двох або трьох місцях, по можливості знизу. Інша частина видаляється повинна відбиратися з-під холодильних вітрин. Раніше видаляється повітря під вітринами пропускався через підземні повітроводи. Через утворення конденсату і витоків води в повітроводах створювалися негігіеніческім умови, які негативно позначалися на якості внутрішнього повітря. У разі установки холодильних вітрин, дотичних задніми сторонами, що видаляється повітря може забиратися внизу і ззаду вітрин, і направлятися по воздуховодам на рівень стелі. При компонуванні, коли вітрини стоять в ряд уздовж стіни, що видаляється повітря може забиратися під вітринами і далі вгору між вітринами і стіною направлятися по воздуховодам на рівень стелі. При такій системі температура повітря в передній частині торгової площі буде відповідати розрахункової. При переміщенні повітря через ділянки з охолоджуваними вітринами його температура падає на 3,6-5,4 ° С, все ще залишаючись в діапазоні комфортних умов. А коли повітря переміщається через ділянки без вітрин, його температура піднімається на 1,8-3,6 ° С, все ще залишаючись в діапазоні комфортних умов. Ця система не тільки забезпечує більш, рівномірний і кращий рівень комфорту у всій торговій зоні, але і дозволяє використовувати більш дешеву конструкцію системи повітропроводів. Традиційно в супермаркетах для основної системи опалення, вентиляції та кондиціонування повітря забезпечується припливне повітря з витратою 6,1 л / с на м2 загальної площі торгової зони. У більшості випадків це набагато більше, ніж в звичайних системах кондиціонування. Перші супермаркети значно відрізнялися від сучасних. Велика частина м'яса і морепродуктів розділяли, очищалася і зберігалася поза холодильних і морозильних камер. Для ослаблення запахів використовувалися великі обсяги циркуляційного і зовнішнього повітря. Автор же успішно використовував в сотнях супермаркетів знижена кількість циркуляційного повітря. У ряді експериментів витрата повітря поступово знижувався з 4,06 до 3,56, а потім до 3,05 л / с на м2, і, нарешті, витрата був знижений до 2,79 л / с на м2. Це дозволило застосовувати менші вентилятори, менші повітроводи і меншу кількість повітря. Економічно вигідніше постійно прагнути до зменшення витрати повітря на стадії проектування, ніж в наслідок змінювати його. Витрата припливного повітря в існуючих системах може бути зменшений при належному зміні системи повітропроводів. Крім того, для уникнення замерзання необхідно перевірити вплив такого зменшення на випарник (повітроохолоджувач) кондиціонера.

У деяких випадках в супермаркетах може бути реалізована ефективна система верхнього світла. Тепло-втрати або теплопоступления визначаються наступними факторами:

  • Вентиляція влітку

Приплив тепла, обумовлений теплопровідністю і сонячним випромінюванням через верхнє світло, фактично компенсується зниженням тепловиділень, втрачається при виключенні частини електричних освітлювальних приладів. Тому тут немає або є дуже невелике збільшення навантаження на систему кондиціонування повітря.

  • Тепло сонячного випромінювання, максимальне надходження якого здійснюється через невелике скління верхнього світла, акумулюється порівняно великою масою будівлі. Потім це тепло виділяється, створюючи навантаження на систему кондиціонування повітря, коли інші навантаження зменшуються.
  • У деяких випадках необхідно невелике збільшення продуктивності установки кондиціонування повітря.
  • Забезпечується певна економія енергії на електричне освітлення.

  • Вентиляція взимку

  • Тепловтрати через верхнє світло частково компенсуються припливом тепла сонячного випромінювання.
  • Є невелика, або взагалі відсутня, вплив на витрату тепла на опалення.
  • Забезпечується певна економія енергії на електричне освітлення.

Естетична привабливість денного світла, що відбивається в збільшенні кількості покупців і підвищенні інтенсивності торгівлі, очевидна, але важко піддається виміру в економічних категоріях. Крім того, необхідно враховувати додаткові витрати матеріалів і збільшення періоду окупності.

Якість внутрішнього середовища взагалі для супермаркетів не є проблемою. Зазвичай рівень СО2 знаходиться в безпечних межах. Для зниження витрат на енергію можна регулювати подачу зовнішнього повітря в залежності від числа людей в торговому будинку. Рекомендується контролювати витрату зовнішнього повітря за допомогою реле тиску, що підтримують мінімальний тиск в торговій зоні. В цей час датчики якості внутрішнього повітря повинні використовуватися для регулювання витрати зовнішнього повітря аж до максимального значення.

Система утилізації тепла супермаркету відбирає тепло від системи охолодження продуктів, яке в іншому випадку просто відводилося б в атмосферу. Існують системи двох основних типів: водяні та гарячого газу. У водяній системі утилізації тепла нагріта вода, що виходить з конденсатора, циркулює через повітронагрівач системи кондиціонування повітря. В іншій системі безпосередньо використовується гарячий газ, що виходить з компресорів холодильних систем. Найбільше навантаження на систему теплопостачання в супермаркетах зазвичай відбувається рано вранці, коли велика частина холодильних систем відключена і освітлення торгового комплексу знаходиться на мінімальному рівні. При таких умовах від конденсаторів відводиться тільки 25% розрахункової кількості тепла. Однак змійовик системи утилізації теплоти повинен бути розрахований на перенесення 50% загального розрахункового тепла холодильної системи. Досвід показує, що утилізація тепла економічно виправдана у всіх кліматичних умовах, якщо в холодильній системі застосовуються не дуже довгі фреонопроводи. У більшості випадків вкладення в систему утилізації теплоти є хорошими інвестиціями.

В інструкціях ASHRAE і в інших посібниках з проектування містяться рекомендації, згідно з якими при досить низькій температурі зовнішнього повітря для охолодження слід використовувати 100% -ний його витрата. Залежно від розміру супермаркету, з холодильних вітрин і камер в торговельній зоні завжди виходить значна кількість холоду. Якщо температура зовнішнього повітря близька до температури повітря всередині будівлі, витрата холоду для компенсації тепловиділень від людей і освітлювальних приладів менше холоду, що йде з вітрин, тому для компенсації зайвого охолодження автоматично включається опалення. Залежно від розміру торгового комплексу і кількості вітрин, це зазвичай буває при температурі від 24 до 27 ° С. Тому задовго до зниження температури зовнішнього повітря нижче температури повітря в торговому залі супермаркету перемикається в цикл опалення. Саме тому в більшості випадків в супермаркетах економайзери не працюють.

Видалення неприємного запаху

У деяких супермаркетах є рибні відділи, де оброблення та очищення риби супроводжуються неприємними для більшості покупців запахами. У реальних і полулабораторних умовах були проведені експерименти з рибним запахом. У рибному відділі площею 37 м2 був встановлений невеликий витяжний вентилятор продуктивністю 330 л / с. Хоча це і дозволило зменшити рибний запах до прийнятного рівня, витрати на охолодження, підігрів і фільтрацію підживлювального повітря були значними. Після цього були спроби установки рециркуляционной установки в поєднанні з різними фільтрами: фільтр з просоченою деревним вугіллям, НЕРА-фільтри, попередній фільтр. Було встановлено, що закупівля та обслуговування таких пристроїв не тільки дороги, але вони також виробляють значний шум. Тестування на місці генератора озону показало, що цей пристрій здатний знизити рівень рибного запаху, але деякі люди скаржилися на головний біль. Нарешті, в лабораторії і в реальних умовах були проведені випробування генератора негативних іонів. В одному з лабораторних випробувань риба вялілась протягом трьох днів без якого-небудь неприємного запаху. Застосування іонізатора дозволяє відмовитися від витяжного вентилятора, від охолодження, нагрівання й очищення припливного повітря. У більшості випадків установка іонізації окупалася приблизно за рік.


Висновки

З усього вищесказаного ясно, що системи опалення, вентиляції та кондиціонування повітря для супермаркетів повинні проектуватися з урахуванням досвіду проектування і експлуатації попередніх систем в супермаркетах, а також технології проектування холодильних систем. Існує дуже багато факторів, що відрізняють ці системи від інших, наприклад, розрахунок витрати холоду і теплових навантажень, наявність різних зон в межах одного будинку, наявність різних температурних зон в торговому залі, високий рівень інфільтрації, різні вимоги для відпрацьованого повітря в різних зонах, баланс витрати і тиску повітря в різних зонах, контроль вологості при постійному відборі вологи в холодильних вітринах, постійно мінливий кількість відвідувачів і пов'язаних з цим вимог по витраті повітря, проблеми запаху і диму в пекарнях і гастрономічних відділах, утилізація тепла і надходження холоду з холодильних вітрин в торговий зал. Холодний клімат вносить додаткову проблему, що вимагає постійного обліку витрати тепла.

  • Додав :
  • 2020-08-14
  • Категорія: Вентиляція
  • Коментарі: 0

Замовте розрахунок

або задайте питання по вашому об'єкту досвідченим фахівцям прямо зараз